Op bezoek bij... part III - Reisverslag uit Boliden, Zweden van Hein Raat - WaarBenJij.nu Op bezoek bij... part III - Reisverslag uit Boliden, Zweden van Hein Raat - WaarBenJij.nu

Op bezoek bij... part III

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

25 Februari 2009 | Zweden, Boliden

Zoals eerder vermeldt, is februari geheel volgeboekt. Het was dit keer mijn kleine broeder Pieter, inclusief nederlands/franse vriendin Laurene die de moeite hadden genomen om de ijzige kou te trotseren. Via een zeer ingewikkeld vliegschema wisten ze via Duitsland voor 7 Euro pp het zweedse continent te bereiken. Petje af, maar helaas ben je dan nog niet ter plekke... Na een bezoekje aan Stockholm vlogen ze 's avonds 700 km verder naar het noorden, alwaar de boliden naar Boliden (hahaha wat een leuk woordgrapje!) op ze stond te wachten. De temperatuur liet zich van zijn goede kant zien, slecht -25 C and dropping!

Het weekend stond in het teken van extremen. Doel was DE toeristische highlight van Zweden te bezoeken, namelijk het geheel uit ijs opgebouwde ICEHOTEL! Eind november, wanneer de temperaturen alleen nog maar met -(min) beginnen, wordt geheel uit ijs een hotel gebouwd met ongeveer 50 kamers. De 'deluxe' kamers zijn rijkelijk versierd met ijs sculpuren. Aan verwarming wordt niet gedaan, -5 C is de constante temperatuur. Een wodka cocktail in ijsglas zorgt voor de nodige warmte, evenals de rendierhuiden op de ijsbedden. Ik moet zeggen dat ik aardig onder de indruk was, evenals mijn gasten. Gelukkig konden we terugkeren naar onze warme hut, die niet uit ijs bestond...
De volgende dag werden de latten getest op de plaatstelijke skiheuvel. Prachtig weer (wel erg koud!) en uitgestorven pistes. De nodige rendieren en een verdwaalde eland langs de weg gaven een extra tintje aan een geslaagd weekend.
Maandag ochtend was het feest voorbij en vlogen de gasten via via weer richting zuiden, alwaar de nederlandse regen beide verwelkomden.
Net voor vertrek werden de wel bekende vragen gesteld!

1) Wat was je eerste indruk in drie woorden?
Pieter: Het was eigenlijk mijn tweede indruk, want ik was al eerder langsgeweest. Maar in drie woorden... Lastig! Bijzonder, mooi en gezellig.
Laurene: koud, bomen, sneeuw

2) Viel het bezoek in Zweden mee of tegen?
Pieter: Hartstikke mee! Een vol programma waar in we veel hebben gedaan. De kou is even schrikken wanneer je in je spijkerbroek het vliegtuig uitstapt en de droge lucht is even wennen. Er werd goed voor ons gezorgd en vervelen doe je er niet snel denk ik. Ik zou zo nog een keertje langs komen!
Laurene: het was GE-WEL-DIG. Lekker skien, lekker in de grote volvo, lekker lopen in icehotel, lekkere wortelsoep

3) Verklaar je Hein voor gek (om te verhuizen naar noord Zweden)?
Pieter: Ja en nee. Je laat een hoop achter, denk aan vrienden, familie, nederlandse produkten. Maar je krijgt er een hoop voor terug. Zo heb je geen reet aan 5 paar ski's in Nederland en kan je in Nederland geen gaten boren in de gesteentelagen.
Overigens zijn jullie wel echt Nederlandse Zweden, en niet andersom. Te merken aan de grote collectie Nederlandstalige muziek in de auto, melba toast, groot blok boerenkaas in de koelkast, EuroShopper producten in de supermarkt en sinterklaas wordt niet overgeslagen.
Laurene: wel een beetje gek en ook weer niet. geen files, veel skien, veel zalm...

4) Wanneer moet Hein terugkomen en wanneer denk je dat Hein terug gaat komen?
Pieter: Wanneer, tja. Ik mis af en toe het even opbellen wat je toch minder snel doet en het gaan klimmen vanuit je werk toen je nog in Rijswijk zat. Maar nu kan ik af en toe naar Zweden komen, en dat is natuurlijk ook heel leuk! Maar bij de vraag 'wanneer Hein moet terugkomen', sluit ik me aan bij Ria. Gewoon dat systeem uitbuiten. Mij tot oom upgraden en enkele maanden daarna komen jullie wel weer terug.
Laurene: Hein komt terug als Maartje zegt dat het moet!

lees en zie meer op: http://www.pieterraat.nl/

Zon op: 06:57
Zon onder: 16:38

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Boliden

Mijn eerste reis

Ik ben Hein....

Recente Reisverslagen:

07 Januari 2010

Winter

12 November 2009

Ikea

18 Oktober 2009

Twee weken Jordanie

27 Augustus 2009

Semester!

27 Juli 2009

Veldwerk
Hein

Ik ben Hein....

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 91129

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: