Twee weken Jordanie - Reisverslag uit Mādabā, Jordanië van Hein Raat - WaarBenJij.nu Twee weken Jordanie - Reisverslag uit Mādabā, Jordanië van Hein Raat - WaarBenJij.nu

Twee weken Jordanie

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

18 Oktober 2009 | Jordanië, Mādabā

De korte zweedse herfst wordt ingeruild voor twee weekjes relaxen in Jordanie.

Jordanie, een koninkrijk strategisch gelegen tussen de as van het kwaad (Syrie) in het noorden, wijlen Saddam H. (Irak) in het oosten en alle ontploffende bussen (Israel/Palestina) in het westen. Ongeveer twee a drie keer groter dan Nederland. Het heeft een immens populaire koning en koningin (Abdullah doet aan skydiven, diepzee duiken, Harley rijden, helikopter vliegen en koningin Noor is gewoon knap), aardige mensen en world class toerist attractions!

De meeste mensen 'doen' Jordanie in 1 week (95% is groepsreisen a 50+ jaar), vaak gecombineerd met Syrie of Egypte. De ervaring leert dat je van een rush-rush vakantie alleen maar moeier wordt. We besloten alles rustig 'in stijl' (vervoer per taxi) te aanschouwen.

De eerste dagen werden in alle rust rondgebracht in Malaba en omgeving, bekend om zijn mosaikjes, romeinse en bijbelse ruines/opgravingen en Dode Zee.
De Dode Zee is toch wel speciaal. Naast het diepste punt op aarde (rift valley, ongeveer 400m onder zeeniveau) is het water ENORM zout. Het voordeel is het drijfvermogen, het nadeel de pijn in je ogen als er een druppeltje omhoog spettert...
Vervolgens zakte we af richting zuiden, alwaar we enorme canyons, ruines van de kruisvaarders en dorre vlaktes passeerden.
De volgende attractie was drie dagen ronddwalen in de 'verborgen' stad Petra. Onofficiel een van de zeven bestaande wereldwonderen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik aangenaam verrast was. Indrukwekkend, subliem, allemachtig-achtentachtig-prachtig (ik citeer een doorsnee Jordanier, nadat hij vroeg naar mijn nationaliteit!). De entree door de Sig (kloof) opweg naar de Treasury (bekend van Indiana Jones and the last Crusade) is werkelijk spectaculair. De zandsteen formaties zijn kleurrijk en geologisch onverklaarbaar (voor mij!). De hoeveelheid tombes is oneindig en in relatief goede staat (bedenk gemiddeld 2000jr oud). Heerlijk om gewoon te klauteren en te verdwalen. Jaarlijks worden nieuwe archeologische ontdekkingen gedaan. Het Indiana Jones gevoel komt bij een ieder zeker tot leven.
Na alle indrukken, tijd voor een paar daagjes zon, zee en strand. Jordanie heeft ongeveer 20km kustlijn gelegen aan de Rode Zee. Het grootste gedeelte kust wordt ingenomen door een haven, maar er zijn nog enkele prachtige stukjes strand en koraal bewaard gebleven. Kortom: boekje lezen, beetje zwemmen, lunchen, beetje snorkelen, spelletje spelen, avondeten, slapen in verschillende volgordes mogelijk. Allemaal heel relaxed en ontspannen.
Tweede hoogtepunt in Jordanie is de woestijn Wadi Rum, gelegen tegen de grens met Saudi Arabie in het zuiden. Met gids en jeep reden we door dit indrukwekkende landschap. Prachtige zandstenen torens, enkele honderen meters hoog (wie wil mee klimmen ergens in de toekomst?? Schrijf u nu in!), rode zandduinen (sandboarding!), uitgestrektheid, leegte en natuurlijk kamelen (zooo grappig!). Geslapen werd er natuurlijk onder de rijke sterrenhemel met prachtige zons op- en ondergang.
Op de terugweg richting noorden, nog een dag gespendeerd in de oude Romeinse nederzetting Jaresh. Een rijk en goed geconserveerde (en gerestaureerde) stad, met 100den pilaren, kerken en pleinen, typische romeinse straten plus arena en gladiatoren. Het grootste gedeelte van de stad is echter verborgen onder nieuwbouw...

Ondanks het rustige reistempo, vlogen de twee weken voorbij. Al met al een dikke voldoende voor Jordanie. Rijke cultuur en natuur, makkelijk zelfstandig reizen, aardige mensen en redelijk lekker eten. Een aanrader dus!

Bij terugkomst in Boliden City, was de jeugd aan het schaatsen, lag er sneeuw voor de deur en vroor het 's nachts 10 graden... De herfst is over...

Zon op: 07:40
Zon onder: 17:05