Donkere dagen... - Reisverslag uit Boliden, Zweden van Hein Raat - WaarBenJij.nu Donkere dagen... - Reisverslag uit Boliden, Zweden van Hein Raat - WaarBenJij.nu

Donkere dagen...

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

16 December 2008 | Zweden, Boliden

Van +25, naar -16 graden C. Dit was de blije boodschap van de piloot bij ons arriveren in noord Zweden. Das even wennen, maar eigenlijk ook wel leuk (Maartje denkt hier anders over...). Dit betekent namelijk ook een enorm dik laag verse sneeuw, dus de latten kunnen weer onder worden gebonden! Nadeel is natuurlijk de zon, althans er is bijna geen zon. Met de laatste energie krachten komen er enkele stralen over de horizon. Max 3 uur, waarbij de zonsopgang gelijk overgaat in een ondergang. De kleuren tijdens een heldere dag zijn diep rood. Prachtig!

Zelfs de Sint heeft Boliden City bereikt. Ik ben nu de trotse bezitter van een 'spark/kick'. Dit is een soort van rollator slee, met een zitje op de voorkant. Zeer populair bij de 65plussers, aangezien je 'veilig' over sneeuw en ijs kan bewegen/glijden.
Dankzij de slee zijn we binnen 3 minuten op het werk (bergafwaarts = normaal 15 min lopen). We wisselen om en om en het gaat als een tierelier. Tot nu toe zijn er geen gewonden gevallen...

Qua sneeuw valt er dus niet te klagen. Er ligt hier minstens een meter sneeuw. Zo nu en dan door de bossen op de langlauf ski's en op de piste probeer ik de telemark ski's uit. Offpiste is het diepe poeder. Al met al een goed begin van de winter.

Nog een paar daagjes werken en dan is het werkende jaar 2008 alweer voorbij. Zaterdag richting Nederland, met leuke dingen om de agenda. Bitterballen, lekkere kaas, troosteloze regen en natuurlijk files, stank en drukte. Heerlijk!

Zon op: 9:37
Zon onder: 13:26

• 16 December 2008 - 21:41

Fleur En Titus:

Hoi Hein en Maartje,

Allereerst nog van harte gefeliciteerd met jullie verloving, wat een geweldig nieuws! Hebben jullie rond kerst tijd om op jullie te proosten in ons nieuwe optrektje? Ik hoor het wel. Groeten!