Op bezoek bij... - Reisverslag uit Boliden, Zweden van Hein Raat - WaarBenJij.nu Op bezoek bij... - Reisverslag uit Boliden, Zweden van Hein Raat - WaarBenJij.nu

Op bezoek bij...

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

21 Oktober 2008 | Zweden, Boliden

Ik weet het. Ik loop een beetje achter met mijn geweldige avonturen hier hoog in het noorden, maar desalniettemin kan ik deze jullie niet onthouden.

Zo had ik Nederlands bezoek van broer en zus begin juni. Pieter en Marloes ken ik al vele jaren. De basisschool in Utrecht is de fundering, en als je dan gaat rekenen kom je al snel op een dikke 20 jaar! Ieder is zijn eigen kant op gegaan, waarbij ik zelfs het land ben ontvlucht.
Marloes woont tegenwoordig in Den Haag en werkt in de verzekerings branche, terwijl Pieter carrière maakt in de muziek. De Kuip, concertgebouw, Paradiso of Japan als toetsenist met Wouter Hamel http://www.wouterhamel.com , vette jazz met zijn eigen trio http://www.pieterdegraaf.com en helaas geen jazz-soul-hiphop meer met Illicit http://www.illicit.nl …

Beide kwamen dus op bezoek bij Hein in down-town Boliden City! Place of all places! The ones in a life time experience! Helaas deed een bom op de Polderbaan hun strandden in Stockholm, maar gelukkig kon ik rond middernacht, terwijl de zon scheen, beide in de armen sluiten.

Het weer liet zich alle dagen van haar/zijn beste kant zien (28 C). Beter hebben we het gehele jaar niet gehad. Helaas betekende dit ook de doorbraak van de geliefde muggen, die genoten hebben van mijn gasten (hahaha). Er werd voornamelijk veel ontspannen, rendieren bekeken, kampvuurtjes gestookt, gelachen en gedronken. Ik vond het zeer geslaagd. Een diepte interview met zowel Pieter als Marloes geeft goed weer wat de ervaringen waren:

1) Wat was je eerste indruk in drie woorden.
Pieter: Heel, erg, saai
Marloes: Rustig, prachtig, heerlijk

2) Viel het bezoek in Zweden mee of tegen?
Pieter: Tegen
Marloes: Mee. Jullie zijn natuurlijk de meest gastvrije mensen om te bezoeken. Echt schatten. We hebben het heerlijk gehad.
Het was inderdaad geweldig weer. De muggen vielen me wel erg tegen. Ik voelde me een mutant toen ik terugging. Het was fantastisch een kijkje te nemen in jullie wondere leven helemaal in het hoge noorden. Ik vond het heel raar dat het steeds licht was. Ook toen we 's nachts een kampvuur maakte, gewoon de zon nog waterig scheen... heel bizar.
Heel leuk om eens wat anders te zien dan koeien. Vind rendieren en elanden (welke hebben we nou gezien?) helemaal niet lelijk. Ik vind ze prachtig! Zó lief! En zelfs kleintjes gezien :) ik blij. Vond het ook een verademing te ontdekken dat er daadwerkelijk nog plekken zijn op de wereld die meer groen dan asfalt kleuren. Waar geen gele grote treinen door het mooie bos denderen en waar geen boten, jetski's en andere gemotoriseerde lelijkheid het landelijke stroompje ontsieren. Waar we overigens nog heerlijk in gezwommen hebben! Heb zó hard gelachen als ik daar aan terug denk. Dat jij zei "pieter wat dapper dat je er in één keer inspringt terwijl het water zo ijs- en ijskoud is!" Ik dacht dat ik niet meer bij kwam... Ik zag namelijk pieter van de vlonder afvallen, zo het water in... :') whahahahahahahahahahaha. Hij had zich nog bezeerd ook, het arme dappere mannetje...
Maar ook alle gesprekken hebben me weer uitermate goed gedaan. En niet te vergeten; ik vond het waanzinnig te zien waar je werkt en wat je precies uitvoert daar! Echt super! Ik had het nooit willen missen. Ik mis jou en jullie wel vreselijk hier.

3) Verklaar je Hein voor gek (om te verhuizen naar noord Zweden)?
Pieter: Ja
Marloes: Ik begrijp je keuze wat van de wereld te willen zien. En doordat jij daar zit, ervaar ik een heel klein stukje mee. De rust daar is heerlijk. Daar kan ik niet omheen. Het landschap is prachtig, al is het weinig afwisselend (voor de mensen die het landschap van zweden niet kennen: bedenk ik nederland 90% van de mensen, huizen, bedrijven, wegen, spoorwegen en andersoortig terreinen weg, laat in je verbeelding daar overal gras en bomen staan... en je hebt zweden)
Maar niet minder prachtig. Beetje Sound of Music gevoel, daar zo dwarrelend en huppelend met vrienden in de natuur (zie ook de foto van pieter, huppelend met vlag... beetje middeleeuwse happiness... afgezien van de zonnebril en oranje broek) Anyways. Ik verklaar je dus niet voor gek. Maar ook niet helemaal gezond. Bij deze heb ik je ontoerekeningsvatbaar verklaard... Je wist niet beter, zit daar nu... IJle lucht... dus nu maar afwachten wat komen gaat.

4) Wanneer moet Hein terugkomen en wanneer denk je dat Hein terug gaat komen?
Pieter: Nooit, nooit
Marloes: NU... en nog lang niet. En als ie al terugkomt is de vogel zo weer gevlogen naar een ander (ver) oord. That's Hein. En waar ook ter wereld. Ik hou oneindig veel van je en mis je vreselijk, maar gelukkig ben je nog niet weg uit de beschaving dus houden we contactmanieren via spype, email, sms en telefoon... Dat wil ik wel graag zo houden... dus niet je ineens bij een of andere indianenstam in the middle of nowhere voegen omdat je daar hoopt weer wat meer van de wereld te zien. En als je dat wel van plan bent... leer je me dan rookseinen? Hopelijk tot snel. Kom begin volgend jaar skieën (als je dan niet ergens anders op de wereld ronddoolt) Zo'n zin in!!

Mocht dit aanlokkelijk klinken. Iedereen is welkom!

Zon op: 7:49
Zon onder: 16:54

  • 22 Oktober 2008 - 07:45

    Marloes:

    hee lieverd. tja, nu kan ik niet meer achterblijven natuurlijk. interview vragen volgen en foto's ook... :) love u EN NU TERUGKOMEN!!!!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Boliden

Mijn eerste reis

Ik ben Hein....

Recente Reisverslagen:

07 Januari 2010

Winter

12 November 2009

Ikea

18 Oktober 2009

Twee weken Jordanie

27 Augustus 2009

Semester!

27 Juli 2009

Veldwerk
Hein

Ik ben Hein....

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 91132

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: