Noorwegen 1 en 2 - Reisverslag uit Boliden, Zweden van Hein Raat - WaarBenJij.nu Noorwegen 1 en 2 - Reisverslag uit Boliden, Zweden van Hein Raat - WaarBenJij.nu

Noorwegen 1 en 2

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

27 September 2008 | Zweden, Boliden

Heel Zweden ligt op z'n gat in juli. Iedereen heeft vakantie en werk is uitgestorven. In principe ideaal om juist wel te werken, aangezien er minder afleiding is en je eindelijk dingen kan afmaken. Ondanks het feit dat ik dus geen vakantie had, kwam er wel veel bezoek. Vandaar een korte recap van de afgelopen zomer.

Papa en mama hadden het geniale idee om van Stockholm naar Boliden te rijden. Behalve bomen, bos en af en toe een meer was de reis vrij eentonig. Eenmaal in Boliden werden alle trucen uit de doos gehaald en werd een leuk rondje gepland via de noorse bergen.
Prachtige wandelingen door ruige, ongerepte natuur, omringt door duizenden muggen. Imposante gletsjers werden bedwongen. Het noorse weer werd getrotseerd en vers gevangen forel en gerookte zalm werden geserveerd met lekkere aardappelen. Al met al heel gezellig om met de ouders weer op stap te zijn!

Twee weken later kwamen Maartje's ouders vanuit Nederland (~2400 km) richting Boliden gereden. Het zweedse weer heeft ze geen warm onthaal gegeven, al werd dit beter gedurende onze trip boven de poolcirkel. Alle rendieren werden op de gevoelige plaat vast gelegd, en dat waren er veel, met als toetje twee elanden. Overnacht werd er in typisch zweedse hutjes (stugas), alwaar heerlijk werd gekookt. We vaarden met kleine veerboten van eiland naar eiland. De noorse fjorden waren indrukwekkend. Een 'Lord of the Rings' achtig landschap met kristalhelder water deed onze ogen verblinden. Enorme zeearenden zweefde boven onze hoofden op zoek naar vis. En de steile, uit de zee opkomende, bergwanden vroegen om beklimming. Toch jammer dat de natuur aan de noorse kant zoveel mooier is dan de zweedse heuvels...

Zon op: 6.36
Zon onder: 18.26