Mid Sommer - Reisverslag uit Boliden, Zweden van Hein Raat - WaarBenJij.nu Mid Sommer - Reisverslag uit Boliden, Zweden van Hein Raat - WaarBenJij.nu

Mid Sommer

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

21 Juni 2009 | Zweden, Boliden

Hej,

Vandaag is de langste dag van het jaar. Dat betekent dat de zon eigenlijk niet onder gaat en het dus 24 uur per dag licht is. Niet geheel waar, aangezien we net onder de poolcirkel wonen, en de zon dus net achter de horizon verdwijnt voor twee uurtjes. Best raar om om drie uur 's nachts lekker in het zonnetje te zitten... echter niet al te makkelijk om in slaap te vallen.

Eind mei, ontmoette we Maartjes vader in Noorwegen, alwaar we de boot naar de Lofoten eilanden namen. De Lofoten eilanden staan in de top 10 van meest mooie eilanden ter wereld en ik moet toegeven dat het er spectaculair uitziet. Azuur blauw water, witte stranden, enorme 1000m hoge rots piramides die als ruige tanden het water uit stijgen. Een waar eldorado voor berg en natuur liefhebbers. Hier hadden de vikingen 1000 jaar geleden hun nederzetting, alwaar je de overgebleven resten kan bekijken. Overnacht werd er in typisch noorse vissershuisjes, boven het water. De geur van rotte vis kwam zo nu en dan naar binnen waaien, en de meeuwen kwaakten er lustig op los. Zee-arenden cirkelde boven de zee opzoek naar verse vis. Helaas waren de walvissen, potvissen en orca's elders in de oceaan opzoek naar eten. Een goede reden om terug te komen om te snorkelen met de killer whales!

Verder zijn het drukke tijden. Ondanks de economische crisis, heb ik het aardig druk met werk. Relatief veel weg (wel in Zweden) en veel in veld, opzoek naar nieuwe toekomstige mijnen. Helaas is dit makkelijker gezegd dan gedaan...

Het weer is aangenaam, helaas zijn de muggen ook in grote getalen teruggekeerd. Alle sneeuw is verdwenen en het gras is weer groen. Zwemmen in een van de 1000 meren, is nog iets te koud en alleen haalbaar na de sauna. Al met al niet te klagen.

Zon op: 01:44
Zon onder: 23:36

• 21 Juni 2009 - 11:08

Yvo:

Ha Hein!

Lofoten zijn idd prachtig. Ik was er toen na mn veldwerk geweest in Lapland. Ook k moet nog n x terug voor de killer whales. He, wat een toestanden zeg in Iran. Ongelofelijk. Wel erg herkenbaar dat straatleven. Hopen dat die Khamenei en Ahmadinejad snel zijn biezen pakt. Ha det jaette bra! Grtz, Yvo

• 21 Juni 2009 - 17:16

Pieter Graves:

wat schrijf je toch leuk!!

• 22 Juni 2009 - 21:07

Jolien:

ik wil ook raar om 3 uur 's nachts in het zonnetje zitten.

• 01 Juli 2009 - 07:18

Steef:

He heinooo!

Leuk weer even te lezen allemaal. Van de week even bellen??

x aan maartje..

• 01 Juli 2009 - 07:37

Ria:

Hey, hey

De klimatologische omstandigheden zijn iets anders dan in januari, toen ik bij jullie op bezoek was en wij o.a. naar de inauguratie van Obama keken! Meters sneeuw buiten. Veel plezier met je ouders, die er komend weekend zullen zijn en lieve groeten voor Maartje!

• 17 Juli 2009 - 22:53

Rudi Knoef:

Hallo Hein,

Een beetje toevallig kom ik op jouw site terecht. Da´s een tijd geleden! Alles goed? Ik ga over enkele dagen naar de Kaukasus. Nee, niet het klimwerk zoals jij doet maar lekker lopen en een beetje sfeer proeven in Georgië, Armenië en wellicht Azerbeidsjan.

Groeten,

Rudi.